Welzijn in de 21e eeuw

Op zoek naar innovaties en innovatief organiseren in de sociale sector

ESSAY

 

SHIFT HAPPENS

Prenten van Jörg Müller van het Zwitserse dorp Güllen door de jaren heen. De kat verandert niet (klik hier voor een grotere weergave). De titel boven de prenten, shift happens, komt van Adjiedj Bakas.

De boodschap? We staan aan de vooravond van een totaal nieuwe tijd waarin de mensen slimmer en socialer zijn dan ooit tevoren. Toch zullen er individuen zijn die niet meekomen vanwege een beperking, afkomst, slijtage, een life-event of een ongeval. En niemand hebben die ze helpt. Gaan we dat oplossen met het welzijnswerk van 1970? 1990? 2011? Zit daar dan verschil tussen? Echt? Of is welzijnswerk die witte kat die altijd dezelfde blijft?

Blogteksten

I love Facebook!

Ik hou heel erg van sociale media. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Al jaren predik ik dat welzijnswerkers hier enorm hun voordeel…

Doorgaan

Door Kim Baesjou geplaatst op 27 Februari 2015 om 13.54

Scherpe woorden

Ooit was er die Duitse filosoof die stelde dat er na Auschwitz niet meer gesproken kan worden van de humanistische verworvenheden van de westerse samenleving. Dat  was…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 5 Januari 2015 om 9.18

Blij in de herfst: Koffie, voorlezen en de sociaal makelaar #activering #participatie

Buiten is het echt herfst en er is geen enkele peuter die zijn moeder bereid heeft gevonden om naar het speelhonk te komen. Geen luisteraars dus voor voorlees omi Annelies. Ik haal…

Doorgaan

Door Jeroen Ouwerkerk geplaatst op 15 December 2014 om 15.08 — 1 commentaar

Burgerinitiatieven die gaan voor gemeentesubsidies: ‘histoire se répète’

Onder druk worden soms de mooiste prestaties geleverd op sportief, cultureel en artistiek gebied.

Facebook staat vol van die voorbeelden.…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 12 Oktober 2014 om 18.57

De magie van het burgerinitiatief

Zeg in een gezelschap dat je bezig bent met een burgerinitiatief en alle ogen gaan in jouw richting.

Immers ‘betrokken burgers’ vormen de nieuwe voorhoede van een…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 17 Mei 2014 om 19.46

Naar een transitie met visie.

 De wijkmanager zegt: ”Ik kan de hele week wel doorbrengen met het aflopen van congressen en seminars over de ‘kanteling”.

Het geeft mij een beeld van ambtenaren en…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 29 Maart 2014 om 8.12

Geen burger zonder initiatief, geen gemeente mét overzicht

Als mijn stad Amersfoort representatief is voor de opkomst van burgerinitiatieven (BI’s) , dan ziet het er rooskleurig uit voor de rol die de burger gaat spelen binnen de kanteling van het sociaal domein.  De…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 23 Maart 2014 om 9.30

‘Bewoners aan zet’: een conferentie voor de burger

In de professionele wereld van zorg+welzijn, gaat er geen week voorbij of er wordt wel een conferentie gehouden over de transities die in gang zijn gezet. In de media verschijnen alarmerende berichten over…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 23 Maart 2014 om 9.25

De onbetaalde professional als de nieuwste variant van maatschappelijke uitbuiting

Geen conferentie over de transities zorg+welzijn en participatie, geen beleidsnota over het sociaal domein of de loftrompet wordt gestoken over de ‘nieuwe burger’ die zich dient te transformeren tot hoeder van de…

Doorgaan

Door Daan Vosskuhler geplaatst op 15 Februari 2014 om 9.41

Het glas halfvol. Waarom marktdenken en meedoen niet samengaan

Soms denk ik dat het marktdenken in welzijn en zorg nu wel zijn langste tijd heeft gehad maar niets lijkt minder waar. Waar ik ook maar kom, steeds weer zie ik professionals, managers, bestuurders volop bezig werk binnen te houden. Met name zie…

Doorgaan

Door John Beckers geplaatst op 24 December 2013 om 8.30

John Beckers
  • Man
  • Breda
  • Nederland
Delen

De vrienden van John Beckers

  • Bob Gijzen
  • Saskia Wijdoogen
  • Daphne van Knippenberg
  • Marc Bijl
  • Hanneke Moers
  • Frits Sieswerda
  • Frieda Louwerse
  • Edo Paardekooper Overman
  • Tanja Appels
  • Herbert Driessen
  • gera hospers
  • hein albeda
  • Gerty Vorsselmans
  • Harry Vos
  • Pieter-Marijn van der Velden

Discussies van John Beckers

Klant. Cliënt. Burger. Deelnemer. Huurder. Consument. Bewoner. Wie het weet mag het zeggen
52 antwoorden 

De afgelopen week gebeurde het me drie keer dat ik in gesprek raakte over het woord klant. Klant? Bij WIJ? Een club die mensen helpt? Geduldig leg ik dan uit hoe dit is ontstaan. Dat die mensen…Doorgaan

Tags: Bewoner, co-creatie, prosumeren, consumeren, Consument

is deze discussie begonnen. Laatste reactie van John Beckers 5 Feb 2012.

Welzijnsdebat. Het verhaal achter de presentatie

Breda, 8 oktober 2011 - De publicatie van het essay Welzijn in de 21e eeuw heeft veel aandacht gehad van vakbladen, in…Doorgaan

Tags: beckers, john, zijn, wij, begint

Started 8 Okt 2011

Totaal ander welzijnswerk begint met totaal andere bestuurders
13 antwoorden 

Ik weet nog goed dat ik een jaar of vijf, zes terug een studiedag over aanbesteden bijwoonde en werd weggelachen toen ik een lans probeerde te breken voor ander welzijnswerk, vanuit de missie, met…Doorgaan

is deze discussie begonnen. Laatste reactie van John Beckers 2 Nov 2011.

 

De pagina van John Beckers

Profielgegevens

Bij welke organisatie werk je?
WIJ
In welke plaats?
Breda
Wat is de kernactiviteit van jouw organisatie?
Welzijn
In welke groep pas je het best?
Bestuurder
Wat is het webadres van jou of je organisatie
http://wij.begingbijjou.nl

De blog van John Beckers

Het glas halfvol. Waarom marktdenken en meedoen niet samengaan

Soms denk ik dat het marktdenken in welzijn en zorg nu wel zijn langste tijd heeft gehad maar niets lijkt minder waar. Waar ik ook maar kom, steeds weer zie ik professionals, managers, bestuurders volop bezig werk binnen te houden. Met name zie je dit als het over geld gaat zoals nu aan de Inspiratietafel. "Iedereen die hier aan tafel zit", zei de voorzitter, "zit hier voor zijn eigen…

Doorgaan

Geplaatst op 24 December 2013 om 8.30

Kom uit dat harkje

Mensen die in hun vrije tijd volop sportclubs aan de praat houden of avonturieren in hun vakanties zijn op hun werk vaak radertjes in een machine. Hoe maak je van een organisatie of gemeente een plek waar het dynamisch werken is - als vrijwilliger of als betaalde kracht?

Deze week plaatste ik een paar keer de volgende tweet: "Wie weet een gemeente met in de ambtelijke organisatie vrijwilligers naast betaalde ambtenaren? #vrijwilligerswerk #gemeente…

Doorgaan

Geplaatst op 30 September 2012 om 10.00

Prikbord (51 commentaren)

Je moet lid zijn van Welzijn in de 21e eeuw om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Welzijn in de 21e eeuw

Op 14 Januari 2013 om 16.05 zei Madeleine Farla...

Hoi John,

 

Dank je wel voor de links naar jullie idee over innovatie in de 21e eeuw. Ik heb ze doorgelezen en ik kan niet meer zeggen dan het beschrijft waar ik zelf voor sta en probeer uit te dragen.

 

Ooit begonnen als cultureel werker/activiteitentherapeut  eind jaren'80. Ben ik in de jaren '90, door alle ontwikkelingen in welzijnsland en persoonlijke visie, in het groepswerk terecht gekomen. Hulpbieden stond toen nog centraal terwijl ik al werkte vanuit wat mensen willen en zelf kunnen. Ik liep als innovator al snel tegen de kaders van de organisatie aan en ben overgestapt naar het onderwijs. Waar kun je medewerkers in het welzijnswerk beter vormen dan bij de start van hun loopbaan zou je zeggen. Onderwijs als organisatie heeft echter dezelfde structuur als het 'oude' welzijnswerk en de praktijk van studenten zorgde ervoor dat zij snel in 'oude' patronen van het welzijnswerk terecht kwamen.  Ik merkte hierbij dat het methodisch, transparant, resultaatgericht vanuit de vraag van cliënten werken het grootste obstakel waren/zijn. Het feit dat dit het verschil maakt tussen een professionele welzijnswerker en een vrijwilliger en mantelzorger was en is een moeilijk punt want men wil helpen. Dan laat ik de samenwerking tussen deze groepen nog buiten beschouwing.

Inmiddels werk ik vanuit mijn eigen bedrijf voor opleiders van werkend Nederland en geef ik organisaties en medewerkers advies als zij vastlopen in hun huidige strategie. Ik merk dat ze inmiddels begrijpen dat het anders moet maar worstelen met de vraag hoe? Het liefst willen ze een methode om 'het' op te lossen. Een methode blijft echter een middel, je houding maakt het verschil. Naar mijn idee zullen organisaties hiervoor moeten veranderen en medewerkers zullen volgen. Krimpende budgeten lijken nu deze gedachten te gaan steunen.

 

Als ik mooie voorbeelden tegen kom zal ik ze zeker delen want daar begint en eindigt het proces van Welzijn 21e eeuw toch mee?!

 

Met vriendelijke groet,

Madeleine Farla

Op 23 Mei 2012 om 15.40 zei Marion Wiendels...

Hallo John,

 

Ben benieuwd wat je van de Beeklaan-aanpak vindt! Wij zijn er zelf errug enthousiast over, vooral omdat het doel, de rolverdeling en de start vooraf vastgesteld is en de aanpak vervoglens al doende is ontwikkeld. Ik vertel je er graag alles over, en anders wel onze medewerkers die het uitvoeren!

wat betreft jouw essay: ik vind er heel veel van. Ik vind er hele goeie dingen inzitten en zaken waarvan ik wat treurig of depri wordt of niet reeel vindt, maar het belanrijkste is dat het blijft hangen. Ik loop er al een paar dagen op te kauwen en over op te winden en te denken wat ik er mee moet of wil. Dus is het een goed stuk!

groet,

marion

Op 13 Februari 2012 om 21.22 zei Durmus Ali Can...

John,

Ik deel je opmerking deels, maar we zijn in grote mate afhankelijk van onze opdrachtgevers en hun wensen, en dat maakt lastig om te spreken over missies, omdat we werken met doelen (Die natuurlijk ook haalbaar moeten zijn).

Momenteel ben ik bezig met een scriptie in het kader van een opleiding die ik volg voor mijn functie. In mijn scriptie wil ik de samenwerking tussen bedrijfsleven en welzijnswereld onderzoeken. Mijn vraag betreft in hoeverre er een draagvlak kan worden gecreeerd in het bdrijfsleven voor een samenwering met het welzijn. Naar mijn gevoel is er een meerwaarde voor samenwerking, maar hoe die samenwerking op rails te krijgen is nog een vraag.

 

We houden contact!

Hartelijke groeten

 

 

Op 12 Februari 2012 om 23.20 zei Durmus Ali Can...

Dag John,

Bedankt voor je onthaal op de webpagina.

Ik ben spontaan op jullie site gekomen, omdat ik in het kader van een onderzoek naar de samenwerking tussen de welzijnswereld en het bedrijfsleven, op internet aan het surfen was. Ik heb het stuk dat jij aangeeft, nog niet gelezen, wel uitgeprint inmiddels! Het staat dan ook op mijn to do lijst om te lezen. Ik ga je graag voorzien van mijn opmerkingen.

Vriendelijke groet,

Durmus

Op 2 Oktober 2011 om 23.03 zei Annet Goltstein...

Hoi John, 

 

Inderdaad kom ik in mijn werk minder innovatieve welzijnsorganisaties tegen. Het ontbreken van een missie en het leidzaam volgen van de 'opdrachtgevers' zie ik wel eens als oorzaak.

 

Vanuit mijn optiek is 'geen fouten mogen maken' een belangrijke belemmering voor innovatie in welzijnswerk. Experimenten en fouten maken, ja, dat gaat met gloeilampen net iets gemakkelijker dan met mensen. Edison zei dat hij 999 foute lampen maakte en pas bij de 1000e echt wist hoe het moest. Kwetsbare mensen stel je niet bloot aan experimenten, dat lijkt het gangbare devies. Maar tegelijkertijd is er weinig onderzoek naar resultaten van het huidige welzijnswerk. Dat is dan toch ook een vorm van experiment waar kwetsbaren aan blootgesteld worden?

 

Uit de literatuur over creativiteit vind ik het onderzoek van Amabilé erg interessant. Zij benoemt drie elementen die aanwezig moeten zijn om creative nieuwe ideeën te laten ontstaan in een mens (of in een groep). Het gaat om:

- Vakmanschap: je moet ergens verstand van hebben, je vak kennen.

- Probleembetrokkenheid: je moet ergens wakker van liggen, het probleem moet jou echt aangaan, anders is er te weinig energie om oplossingen te bedenken en in gang te zetten.

- Verbeeldingskracht: je moet je dingen kunnen voorstellen die er nog niet zijn; je kunnen verbeelden hoe anders het zou kunnen worden.

Als een van deze elementen ontbreekt is de kans klein dat er iets nieuws kan ontstaan. Daarom als tip voor managers: zorg dat deze combinaties aanwezig zijn. En wat betreft probleembetrokkenheid; daar moet je dus in elk geval ook de 'klant' voor erbij halen. 

 

Verder nog een innovatie, iets verder van de welzijnsorganisaties af. Een vrijwilligerscentrale wil een layer ontwikkelen waarmee je, al wandelend door de stad, op je mobiel kunt zien op welke locaties je vrijwilligerswerk kunt doen.

 

Hartelijke groet,

Annet Goltstein

Op 13 September 2011 om 22.57 zei Stijn van der Heijden...

Hoi John,

 

Het initiatief is er op gericht om de betrokkenheid op lokaal niveau te vergroten. Ik ben als vrijwilliger actief bij verschillende organisaties welke vaak tegen dezelfde punten aan lopen (betere zichtbaarheid naar buiten, werven van meer leden en vrijwilligers, betere interne communicatie en betrekken van bestaande leden, vrijwilligers en aanverwanten). Middels dit initiatief hopen we met behulp van social media dit allemaal te kunnen realiseren.

In de aanpak willen we welzijnsorganisaties gaan betrekken om zo naast het internet een terugkoppeling op lokaal niveau te realiseren. Hierin hebben we een heldere aanpak en een verdien model opgenomen zodat er direct inkomsten gegenereerd kunnen worden door deze organisaties. Ondanks dat we sinds kort organisaties benaderen zijn de reacties nu al zeer positief.

Ik zal binnenkort contact opnemen met Elly om een afspraak via haar in te plannen zodat we samen kunnen kijken naar het idee en de aanpak. Op dit moment is alle feedback welkom en kijken we graag met mensen uit de praktijk naar het concept.

 

Groeten, Stijn

Op 9 September 2011 om 12.04 zei Stijn van der Heijden...

Beste John,

 

Wat een goed essay! Ik hoop oprecht dat veel bestuurders van welzijnsorganisaties deze visie op innovatie delen.

 

Momenteel ben ik namelijk samen met een goede vriend bezig om een landelijk initiatief op te zetten om de betrokkenheid en participatie op lokaal niveau te verbeteren. Nu zullen wij dit nooit alleen kunnen realiseren en willen wij dan ook welzijnsorganisaties benaderen om dit samen met ons op te pakken.

 

Gelukkig sluiten we aan op de conclusie van het essay en is het dan ook prettig om te weten dat onze visie gedeeld wordt. Om het concept nu nog beter te laten aansluiten bij de praktijk willen we graag het idee voorleggen aan verschillende personen/instanties voordat we over gaan op de implementatie.

 

Concreet is mijn vraag dan ook of je advies zou kunnen geven over hoe we dit het beste kunnen aanpakken en of jij mogelijk zelf bereidt ben om hier eens van gedachte over te wisselen.

 

Graag ontvang ik je reactie.

 

Met vriendelijke groet,

Stijn van der Heijden

Op 16 Augustus 2011 om 13.12 zei Walter van Vliet...

Hoi John,

We staan als welzijnswerk aan de start van partnerschap in Brede Buurtschool ontwikkeling. Ik hoop dat het stuk mij ideeen zal opleveren - die deel ik dan met je.

Groet

Walter

 

Op 10 Augustus 2011 om 10.43 zei Katrien Luijkx...

Hallo John,

 

Ik was mijn mail aan het opruimen en kwam jouw mail weer tegen; die had ik toch nog goed bewaard. Nu had ik wel even tijd om in te loggen en het document op te halen. Omdat het zo lang is, heb ik het nog niet gelezen....

 

Groeten Katrien

Op 22 Mei 2011 om 17.10 zei Britta Lassen...

Hallo John, bedankt voor je persoonlijk welkomstbericht. Erg attent. Ik ben zeer benieuwd naar de discussies in dit netwerk. Ik probeer in mijn werk organisaties, die met vrijwilligers werken te ondersteunen. Daarbij zet ik creatief denken in als motor voor innovatie. Door je steeds af te vragen " hoe kan dit ook anders"doorbreek je routine en ontstaat verandering. Jouw artikel over innovatie en welzijnsorganisaties vind ik trouwens zeer herkenbaar.

Ik ga even uitzoeken hoe alles hier werkt, een beetje rondsnuffelen en de essays lezen. Daarna zal ik zeker ook een bijdrage leveren.

Qua projecten is het misschien interessant om te kijken naar de MOOI-methoiek die ik heb ontwikkeld. Hij staat in de databank sociale interventies van Movisie http://bit.ly/hRr4kL. Ik denk dat veel organisatie er iets aan kunnen hebben. Hartelijke groet, Britta 

 

 
 
 

© 2018   Gemaakt door John Beckers.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden